tisdag 5 oktober 2010

Pocket

Ett par timmar efter midnatt lade Fredrik Ström och jag sista handen vid korrekturet för det som ska bli pocketversionen av Svavelvinter. Fredrik har lagt ner ett stort och professionellt arbete för vilket jag är mycket tacksam. Det blev lite tidsbrist på slutet därför att olika nyckelpersoner reser bort, men nu är filerna i alla fall skickade till Christian Sabe för layout.

Boken förväntas komma i handeln i början på december och intresset från bokkedjorna har varit stort. Man har redan kunnat förhandsbeställa pocketen ett tag från de stora nätbokhandlarna. Sätt gärna tryck på din lokala bokhandel!

Den gamla texten har rensats från en del språkfel, oklarheter, klumpigheter och rena tankefel, förhoppningsvis utan att nya satts dit istället. Dessutom bifogas åtta sprillans nya sidor i två avsnitt från uppföljaren som teaser. Under redigeringen av dessa nya sidor dök plötsligt Trovinder av Hons upp trots att han brann upp redan i Svavelvinter (dvs han var egentligen RhabdoRanamördaren Alma utklädd och brann inte upp men skulle hur som helst inte vara med här). Jag kommer att tänka på min första version av Svavelvinter när Brior Brådfot lyckades medverka under ett halvt kapitel i Cruri trots att han samtidigt satt inspärrad i Arhems garnison. Ett annat tankefel som korrigerats från förstautgåvan av Svavelvinter är att Arn Dunkelbrinks svärd låg kvar på en klipphylla i kvicksilvergruvan dit draken kastat det samtidigt om riddaren använde det (Axel Henrikssons påpekande).

Vad gäller den nya boken så arbetar jag vidare på sista kapitlet.

15 kommentarer:

Anders Wallander sa...

Sagt och gjort.. skickat email till min lokala bokhandlare (en vän) och påtalat starkt intresse för inköp av pocketen :-)

//Anders W

Kosta sa...

Kommer den som e-bok/Kindle? Har inte lyckats hitat den när jag letade halvhjärtat.

Har tänkt läsa om den, men orkar inte bära lunta, just nu.

Erik Granström sa...

Anders: Tackar

Kosta: Menmenmen, den har funnits som e-bok hela tiden. Se exempelvis: http://www.bokus.com/bok/9789197572309/svavelvinter/

Kosta sa...

Aha, öhh...

Följdfråga då - kommer det en e-bok på den ny versionen?

Erik Granström sa...

Kosta: Det tror jag nog inte. Vad skulle vitsen vara med det menar du? Det är ju samma bok med lite korrektur. Kanhända blir det en e-bok av den nya delen så småningom dock.

Medusa Games sa...

Innehåller pocket-versionen några nya kartor eller illustrationer?

Magnus sa...

Blir att beställa ett ex trots att man redan har en. Alltid bra att ha i bilen, man vet aldrig när man behöver läsa något!

Magnus sa...

En tanke jag haft inför nästa bok snarare än pocketen kanske är om det skulle kunna finnas någon möjlighet att köpa signerade ex direkt från dig eller förlaget?

Skulle vara en trevlig möjlighet tycker jag.

Magnus

Erik Granström sa...

>Magnus. Möjligheten att beställa signerade exemplar fanns förra gången och jag tror att vi gör likadant igen.

Erik Granström sa...

>Medusa. Nej, det mesta blir likt den inbundna upplagan förutom rättade korrfel + smakprov ur nya romanen.

Kosta sa...

Erik: Jag tolkade att det var en del ändringar, men det kanske var minimalt + det är ju en teaser till del 2 :D

Dessutom verkade versionerna som fanns på bokus vara jobbiga att läsa el kräva konverteringar för att läsa på iPad. Nya format kanske hade funkat bättre.

Magister sa...

Ska definitivt köpa ett ex till mig själv också!! :D

Magnus sa...

Erik- Då kan du räkna med att få signera ett ex till mig så fort boken släpps. :)

m0rph13 sa...

Tack för en underbar bokserie! Någon idé om varför Vredesverk inte finns att köpa i digital form?

Erik Granström sa...

mOrph13: Efter vad jag har hört ska det arbetas på en e-bok under sommaren så den bör komma till hösten.