torsdag 11 augusti 2011

Jätterolig uppgift!

Nu kom jag på något riktigt kul, i alla fall för mig! Det är en sak som jag kan fråga nu och egentligen bara nu. Och ni som erkänt att ni bara lurkat på denna blogg måste också svara den här gången, i alla fall några rader, och var inte blyga.


Vad tror ni händer i Slaktare små?


Jag säger inte om ni gissar rätt, men när boken sedan kommit ut så ska jag gå tillbaka och kommentera förslagen. Förmodligen kommer idéer upp som jag önskar att jag själv hade kommit på...

Och nej, ni som redan har läst manuskriptet i någon form eller fått insides får förstås inte svara.

9 kommentarer:

Henke sa...

Jag hoppas vi får se mer av Silvia Miranda. Efter att hon försvann genom spegeln i järntornet ser man henne vandra i de grå hallarna där hon snart står öga mot öga med den fasansfulle Ebharing. Efter att demonen försagt sig lite om sina planer så skall han just döda henne då Ghumgakk träder emellan...

Robin sa...

Jag tror att butlern gjorde det.

Jonatan L sa...

Någan av de där malarna som tuggar på pergamentrullen börjar gnaga på Trinsmyra och förgiftas av tungmetaller i bergen. Kadavret flyter iväg men den väldiga organiska massan koloniseras av ragoner som förökar sig explosionsartad och under en väldig muterad ledare stävar iväg mot Clustra Noba för att kontrollera den femte konfluxen

Kristoffer Nåhem sa...

Det tål att fundera på och vi har ett antal veckor på oss att gissa.

Jag börjar med ögonen: Oraklerna kommer inte få lika framträdande roller i boken, men jag tror deras funktioner måste hittas hos andra karaktärer.

Gröna ögat - jag tror som Henke att Silvia Miranda kan axla den rollen.

Blåa ögat - Här kommer Mogerlands eskapad med Kargomitiskan resultera i ett barn som stör Shaguls vidare planer

Vita ögat har kanske inte lika stor roll i boken och kanske inte blir så viktig...å andra sidan har ju Remuntrasmittan kommit till vargarna.

Röda ögat är ju en kul kuf som du tidigare funderat på att göra kvinnlig om jag minns rätt. Hon kanske dyker upp som astronom i Fontra Cilor men dödas rätt snabbt. Hennes skriftrullar med geometrier blir värdefulla.

Henke sa...

Funderat mer kring detta. Vad sägs om att Jarmona föder Brummares barn som blir ännu ett av oraklen efter att hon själv blir mördad av en kvarglömd RhabdoRana-cell som Shagul styr över. Arn blir sanningsbarnets beskyddare.

Det röda oraklet borde förövrigt vara det som framavlats på konstgjord väg av Broder Gobrugda som överlevde Shaguls svek.

Kanske återvänder Grisselhår till sin gamla klan i Wulferweden där hans mor är Onda better och ber honom finna den försvunna vita sierskan?

Birger sa...

Då jag aldrig kom längre än till att spela Svavelviner när det begav sig så känner jag att min förmåga till gissningar baserade på de gamla äventyren ligger utanför min förmåga.

Jag säger därför att översten gjorde det. I matsalen. Med askfatet.

...

Mest nyfiken är jag nog på det där att Arn Dunkelbrink ska "givas ett ansikte". Har svårt att tänka mig att det sker bara sådär genom någon gudoms knäppande med fingrarna, utan det gömmer sig nog ett intressant skeende bakom den formuleringen.

Erik Granström sa...

Här får vi stoppa pressarna för att för att få in alla nya tips!

Birger: inte så illa. Jag kan faktiskt avslöja att han får sitt ansikte i den kommande boken.

David sa...

Det vore kul att se en magikerduell mellan Baldur Brummare och Shagul.
Shagul må vara mäktig, men vem kan debattera mot någon som spyr ur sig en flod av smädelse.

Fredde sa...

Det vore intressant ifall delar från äventyret kristalltjuren dyker upp i boken, men kanske kommer inte handlingen så långt och f ö passar det troligen inte in i storyn.. Är nyfiken på om Shagul har fler kloner som kommer spela vikita roller i boken..Ser mycket fram emot boken oavsett!