måndag 31 december 2012

Gott nytt år från Trakorien!

... och god fortsättning!

Årets pepparkakshus blev klart i årets sista rykande timme efter en heroisk insats av mig och dottern Maja. Det föreställer stugan på kycklingben från Slaktare små (sidan 502) vilken fraktar Miranda och tuppen Koklai genom de grå hallarna.

Huset kommer ursprungligen från ryska folksagor om häxan Baba Yaga. Mussorgskijs pianosvit Tavlor på en utställning har ett stycke om Baba Yaga och hennes stuga vilket jag ofta lyssnat på när jag skrivit. Tyvärr hann jag inte få dit passagerarna men det kanske kommer senare.

11 kommentarer:

Fredrik Kjällbring sa...

Gott nytt år! Fantastiskt pepparkakshus!

ttias sa...

Gott Nytt år. Vilket fint hus!

Henke sa...

Ännu ett helt makalöst pepparkaksbygge.

God fortsättning!

Kristoffer S sa...

Stiligt!

Jag upptäckte både Mussorgskij och Shostakovich via denna blogg/dina böcker. Fantastiskt bra musik!

God fortsättning!

Erik Granström sa...

Tack ska ni ha.

Kristoffer: Du vet att följande stycke av Shostakovitj är mitt persnliga tema för Trakorien: http://www.youtube.com/watch?v=RKVU6TzM8gg . Rytmen har något av kronolaben över sig och cellisten är i sig värd att se.

Andra viktiga klassiska stycken för mig är Schoenbergs "Verklärte nacht", Stravinsklijs "Våroffer" och Richard Strauss "Also sprach Zarathustra". All denna musik är inskriven i texten på ett eller annat sätt. (Sedan märkte ni väl "Bad Romance" i kapitlen med Fundibéra och Praanz da Kaelve i Slaktare små? ;-) )

Nils L sa...

Får man fråga vad benen är gjorda av? Imponerande hur som helst. God fortsättning på det nya året! Hälsningar! Nils L

Erik Granström sa...

Nils: Det är lite fusk för benen har en stomme av trä gjord av två galgar. Jag kom inte på något sätt att få ätbara ben att hålla för tyngden. Sedan har de klätts med marsipan och med solrosfrön som klor.

Anonym sa...

Riktiga hönsben kanske :-)
Mats Å.

Erik Granström sa...

Mats Å: Jag kan försöka med riktiga hönsben om du lovar att äta upp dem sedan.

Svante Landgraf sa...

Hönsfötter är en delikatess i Kina, har jag hört, så ...

Nils L sa...

Du är ju veterinär och grundlig i det du företar dig, så jag var tvungen att fråga. ;-)