söndag 13 december 2015

Boken om Äventyrsspel


Snart är det jul. Alla med minne av rollspelens glansdagar på 80- och 90-talen kan därmed frigöra de två översta platserna på sina önskelistor och skriva dit de två böcker som utkommit denna vecka: "Finna dolda ting" som jag ägnade mig åt i förra inlägget och "Boken om äventyrsspel" (vars originaltitel är något i klass med "By Grand Central Station I Sat Down and Wept" och som därmed får hålla till godo med detta öknamn. Ni lär ändå inte ta fel; gå bara in på närmaste bokhandel och:
  1. ta ett exemplar av varje bok i kundvagnen
  2. ställ tillbaka alla som väger under två kilo
  3. ställ tillbaka alla med en framsida understigande åtta och en halv dm3
  4. ställ tillbaka alla som inte är grällt gröna)
Boken består av cirka 240 sidor bilder och grov nostalgi. Skriften är nominellt författad av Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfström, vilka emellertid gjort en listig Svetlana och låtit sina intervjuoffer, däribland jag själv, stå för själva innehållet i form av citat.

Inom sina ladugårdväggar till pärmar rymmer boken en riktig skatt, med mängder av pikanta detaljer om samtliga Äventyrsspels alster genom åren (nästan – var är Malenas lustspel?) Bildmaterialet imponerar därigenom att tryckkvalitén ofta överglänser ursprungsprodukterna eftersom gärningsmännen lyckats rota rätt på en mängd original. Alltsamman är förtjänstfullt formgivet av Dan "Dante" Algstrand.

Min egen konfluxsvit upptar inte mindre än åtta av bokens sidor, med information som överraskade även undertecknad, exempelvis att Svavelvinter sålde riktigt bra och att Johan Anglemark (åtminstone då) ansåg mig vara en vuxen man. Roligt är också att min ungdomssynd "Smolles varuhus" fick vara med på bild. En rolig incident finns med om när några Stockholmare ringde och ville ta färjan över till Clusta Noba, dvs Storön i Ångermanälven – inte minst skojigt eftersom jag nu långt senare återknutit bekantskap med dessa herrar.

Boken släppts igår i samband med en väl så rolig releasefest i R1 under KTH – Sveriges första kärnreaktor som man uppenbarligen tyckte var lämplig att gräva ner under själva huvudstaden. Platsen till ära lät jag Isabelle Vernersson tillverka en Pip-boy 3000 från spelet Fallout 3 att bära på festen. Några bilder längst ner.

Kort sagt: vad väntar ni på? Gå och köp böckerna! De två kompletterar varandra på ett mycket bra sätt.

R1-hallen. Bild av Patric Backlund (tror jag).

Orvar och Jimmy har satt sig i säkerhet undan kritikerna.

Kontrollrummet i R1. Backlund fotograf igen (?)
I som här inträden ... Bild Isabelle V.

Undertecknad med grabbigt grabbad bok. Bild: Theodor Paues.

Min Pip boy, tillverkad av Isabelle Vernersson.


6 kommentarer:

Birkebeineren sa...

Väntar bara på att komma åt en bokhandel. Skall bli kul att läsa. Är lite extra nyfiken på om det står något om Äventyrspels kontakter med Norge (och Danmark) där vissa moduler och äventyr gavs ut.

Henrik Falk sa...

Jag väntar bara på att boken ska levereras till mig. Men tills dess har jag det ganska bra och läser Finna Dolda Ting mellan faktiska rollspelsmöten.

Erik Granström sa...

Birke och Henke: Ni kommer inte att bli besvikna! Jo, möjligen på det norska och danska, för jag har inget sett utöver att spelen inte sålde så bra i grannländerna. Jag har å andra sidan inte läst allt.

Magister sa...

Häftigt! Jag såg smakprovet i senaste Fenix häromdagen, och det gav sannerligen mersmak. Mitt eget ex befinner sig för närvarande i Postens händer. (Jag drog själv mitt strå till stacken i form av några inscannade omslag till DoD-serien.)

Gustav sa...

Har önskat mig den av sambon i julklapp. Kanske ska ge henne punktslistan så att det inte hamnar fel bok under granen.

Angående våra grannländer har jag ett minne från min tidiga rollspelskarriär i början av nittiotalet då jag vid ett besök i Trondheim till min glädje och förvåning såg att de hade rollspel i en affär. Blev inget köp men vad jag minns var alla produkter de hade på svenska. Minns tydligt att de hade Ivanhoeboxen men i övrigt är minnena luddiga. Rätt säker på att det var en bokhandel dock.

carlsson sa...

Köpte boken för två veckor sen och har suttit som klistrad sedan dess! Fantastiskt välgjord och en underbar nostalgitripp tillbaka till hela härligheten. Har själv kvar alla brev och svar från Äventyrsspel, dags att packa upp dem och publicera dem på ett internet nära dig!
Det bästa med dessa två böcker är att jag återigen vill spela rollspel! Jag tror att vi är många som känner så!