onsdag 22 januari 2014

Spel

Rubriken "Spel" har länge funnits i högerspalten utan innehåll. Jag tänkte ändra på den saken nu. Samtidigt lägger jag till rubriken TV-serier i listan eftersom jag tycker att TV-serier och dataspel till stor del har tagit över kvalitetsambitionerna inom den visuella populärkulturen medan spelfilmerna mer har gått mot att bli tomma spektakel.
Betygsskalan är femgradig och uppdelad i följande kategorier:

Intrig och uppgifter
Miljö och värld (inklusive originalitet)
Röstskådespeleri och repliker
Spelmekanik
Ljud och musik
Grafik och teknisk kvalitet (tidsanpassat betyg)
Totalt

----------
The Last of Us (postapokalyps 2013)
Bolag: Naughty Dog

Intrig och uppgifter: Betyg - 4
I The Last of Us drabbas världen av en smitta som rent praktiskt följer zombiekonventionen, dvs de bitna förvandlas till aggressiva och hjärndöda monster som jagar andra för att sprida smittan vidare. Sjukdomen har modellerats efter den existerande parasitära svampen Cordyceps som drabbar bland annat myror, är invasiv och förändrar värdens beteende för att gynna parasitens spridning.

Smittan utgör i spelet bakgrund för hur samhället och de friska människorna har påverkats av en katastrof. Det är ingen vacker värld, där inspiration bland annat har hämtats från Cormack McCarthys dystra roman The Road, och man kämpar lika ofta mot vidriga människor som mot de smittade.

Huvudpersonen är originellt nog en femtioårig man vid namn Joel. Han mister sin dotter när katastrofen inträffar och det egentliga spelet börjar tjugo år senare med Joel som bitter och samvetslös smugglare. Han anlitas för ett smyga ut spelets andra huvudperson, den tolvåriga Ellie till en rebellgrupp. Ellie är immun mot sjukdomen och rebellernas forskare tror sig kunna tillverka ett vaccin med prover från henne. Det går förstås inte som tänkt och spelets kärna är hur relationen mellan Joel och Ellie utvecklas under en räcka av strapatser.

Handlingen påminner om mycket annat men är väl genomförd. Det nya är just hur relationen utvecklas på ett trovärdigt sätt.

Miljö och värld (inklusive originalitet): Betyg - 3
Miljön och världen är inte särskilt nyskapande utan följer en ganska gängse postapokalyptisk mall.

Röstskådespeleri och repliker: Betyg - 5
Riktigt, riktigt bra! Genomgående intelligent manus där även bifigurer säger vettiga saker. Röstskådespeleriet kan knappt bli bättre! Jag förvånades av att Ellies röst görs en fyrtioårig kvinna.

Spelmekanik: Betyg - 3
Habilt men inte nyskapande på något sätt. Man får nya grejor och egenskaper som kan uppgraderas, ungefär som i ett dussin andra spel. Dock fungerar allt prickfritt.

Ljud och musik: Betyg - 5
Ljudet är mycket bra, särskilt tänkte jag på det när man tar sig igenom en lutande skyskrapa som knarrar och gnäller så att man tror att den ska rasa. Ändå är det musiken som verkligen imponerar: akustisk musik av Gustavo Santaolalla som tidigare gjort filmmusik, bland annat till filmen "Babel". Jag spelar ofta soundtracket när jag skriver.

Grafik och teknisk kvalitet (tidsanpassat betyg): Betyg - 4
Sade jag att detta inte är en vacker värld? Det är helt fel. De förfallna städerna är fyllda av grönska och ruinerna är påtagligt vackra. Vissa cutscenes är som tagna ur spelfilmer. Människornas rörelser är helt naturliga men det hänger nog ihop med senare tiders motion capture.

Totalt: Betyg - 5
Det här nog det spel som gjort störst intryck på mig hittills genom sitt genuint mänskliga tema och sin tragiska ton. Allt som hör till spelet fungerar prickfritt men det är själva dramat, personerna och musiken som ger toppbetyg.

1 kommentar:

Anonym sa...

Speciellt gillar jag slutet. Det känns trovärdigt för mig som själv har barn.
Mats